Demensplan 2024-2028

7 Personer med utfordringer med rus/psykiatri og demens

Overforbruk av alkohol kan i seg selv øke risiko for utvikling av demens. Personer med demens er i utgangspunktet det en kaller “svake etterspørrere etter tjenester”, og de ber i liten grad selv om hjelpen de kan ha behov for. For å få på plass riktige tiltak til rett tid vil en fast kontaktperson i kommunen, som følger personene over tid kunne være en nøkkelperson. Personer som har psykiske lidelser og/eller rusavhengighet i kombinasjon med demens foreligger det lite forskning på. Psykiske lidelser og rusmisbruk regnes som “multisykdom” på lik linje med hjerte- karsykdommer, diabetes, og andre sykdommer. Risikoen for multisykdom øker med alder, og dermed også antallet legemidler som brukes. Multisykdom øker også anledningen for depresjon og angst. Pårørende har høyere risiko for stressbelastning. Det er viktig at helse- og omsorgspersonell som jobber med denne pasientgruppen har kompetanse innen aldersmedisin, lindrende behandling, og vanlige nevrologiske tilstander i tillegg til demenssykdommer. Det er nødvendig med god samhandling mellom legevakt, spesialisthelsetjenesten, fastlege, sykehjemslege, hjemmetjenesten og sykehjemstjenesten (Helsedirektoratet, 2022).