Demensplan 2024-2028

10 Kunnskap og kompetanse

«Møt meg med kunnskap, verdighet og respekt»

Muligheten for å bo lengst mulig hjemme og evnen til å leve med sykdommen gjennom forløpet henger tett sammen med satsing på tilstrekkelig personell med riktig kompetanse i alle ledd av tjenestene. Personer med demens er særlig sårbare for stadige skifter i personale. Personalet og tjenestene må derfor organiseres slik at de som har primæransvar og skal følge pasientene tett over tid, bør være personlig egnet og faglig rustet til å kunne stå i oppgaven også utover i sykdomsforløpet.

VIPS praksismodell (aldringoghelse.no) (VPM) fremheves av Nasjonalt senter for aldring og helse som en anbefalt metode for å implementere personsentrert omsorg i kommunehelsetjenesten. 

TID-modellen anbefales som tverrfaglig intervensjonsverktøy ved hos personer med demens. For å kunne yte personsentrert omsorg til personer med sammensatte helseutfordringer, eller minoritetsbakgrunn, trenger helsepersonell kompetanse om disse gruppenes særlige behov.

Nasjonal faglig retningslinje for demens fremstiller krav til kompetanse i helsetjenestene (helsedirektoratet.no). Helse- og omsorgspersonell skal yte personsentrerte helse- og omsorgstjenester til personer med demens. 

En viktig forutsetning er nødvendig tid til å kartlegge den enkeltes behov og livshistorie. Det innebærer at primærkontakter/primærteam får gjennomført nødvendige samtaler med pasient og pårørende og dokumentert i tiltaksplan. Dette innebærer at virksomhetene har rutiner for:  

  • opplæring og kompetanseutvikling i personsentrert omsorg og behandling, slik at den enkelte ansatte innehar relevant kompetanse for å utføre sitt arbeid faglig forsvarlig.  
  • systematisk evaluering og kvalitetsforbedring av tjenestene. 
  • tydelig ledelse og støtte av ansatte i utøvelsen av personsentrert omsorg og behandling.

 

Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Rogaland har som mål å bistå kommunene i tjenesteutvikling og kompetanseheving gjennom utvikling og implementering av gode forløp for personer med demens og deres pårørende. Arbeidet gjøres i tråd med Nasjonal faglig retningslinje om demens og Veiviser demens.

Kompetanseløft 2025 (regjeringen.no) inneholder strategier og tiltak som skal bidra til at kommunene har tilstrekkelig kompetanse til å møte pasienter og brukeres behov. Sola kommune er i gang med strategisk kompetanseplan for Levekår, og jobber kontinuerlig med en mengde tiltak for å sikre tilstrekkelig fagpersonell med riktig kompetanse. 
Demensomsorgens ABC gir nødvendig og oppdatert kunnskap om demenssykdommer, demensforløpet og personsentrert demensomsorg. Opplæringen retter seg mot alle yrkesgrupper som jobber med personer med demens. Demensomsorgens ABC er i tråd med anbefalingene i Nasjonal faglig retningslinje om demens. Demensomsorgens ABC gjennomføres av ansatte i ulike virksomheter i Sola kommune. Personell som har ervervet ny kompetanse må få bruke, vedlikeholde og utvikle kompetansen. Det er i seg selv en motivasjon for å delta i kompetansehevende tiltak. 

Kompetanseløft 2025 inneholder også strategier og tiltak som skal bidra til at kommunene har tilstrekkelig kompetanse til å møte innbyggernes behov for velferdsteknologiske hjelpemidler.

Velferdsteknologiens ABC skal gi grunnleggende kompetanse i velferdsteknologi til ansatte i helse- og omsorgstjenestene uavhengig av utdanningsnivå. Velferdsteknologiens ABC består av 5 hefter med enkelte korte videoer. Det er et eget arbeidshefte med refleksjonsoppgaver.

Sola kommune bruker “Visma Veilederen” kurs og veiledning innen juridiske spørsmål og utfordringer. “Visma Veilederen” er til enhver tid oppdatert. Her finnes veiledningsfilmer, e-læringskurs og hjelpelinje på nett. Kursene omhandler blant annet temaer som samtykkekompetanse, bruk av tvang, pårørendearbeid og helselovgivning.

Kommunen deler kompetanse på tvers i Palliatørene. Palliatørene består av ressurspersoner fra de ulike virksomhetene i Levekår. Ressursgruppen møtes jevnlig hvor ulike tema innenfor palliasjon løftes og drøftes for så å tas ut i tjenestene. Fagkunnskap som deles kommer både fra internt i kommunen, og fra eksterne aktører. Ressursgruppen har vert i drift siden 2015.