Katarzyna Komorek Reserver ArkitektJeg er her for å hjelpe privatpersoner medgenerelle planprosesser eller en pågående sakveiledning og spørsmål knyttet til innholdet eller betydningen av en reguleringsplanVi har en egen prosess for profesjonelle aktører som ønsker å utvikle eiendommer eller områder. Send en henvendelse til dokumentsenteret på e-post@sola.kommune.no eller til seksjonsleder, Anne Helen Hana på anne.helen.hana@sola.kommune.no. Nøkkelinformasjon Ofte stilte spørsmål Hvor finner jeg informasjon om en reguleringsplan? Her kan du finne plandokumenter, plankart og saksbehandler for en plan. Du kan finne reguleringsplanene både ved å søke på plannummer eller plannavn i planregisteret eller gjennom vår kartløsning. Ved å søke på plannavn eller plannummer i planregisteret finner du du enkelt de vedtatte plandokumentene, plankartet og saksbehandler for en plan. Kartløsningen er mer avansert å bruke, og du bør lese veiledningen først. I kartløsningen kan du finne alle dokumenter som er tilknyttet en plan. Min tomt inngår i en reguleringsplan, hva kan jeg bygge? Dersom du lurer på hva du kan bygge kan du sjekke det på byggesak sine sider her. Kan jeg klage eller komme med innspill direkte til saksbehandler? Klage Klage på en reguleringsplan eller på et vedtak må leveres skriftlig innen klagefristen, men saksbehandler kan hjelpe deg med prosessen rundt klagebehandling. Du kan lese mer om klage på vedtak her. Innspill Innspill må leveres skriftlig i høringsperioden, men saksbehandler kan hjelpe deg med generelle spørsmål til prosessen eller innholdet i en plan. Kan jeg avtale tid til oppstart av et planarbeid? Hvis du vil starte opp en reguleringsplan må du følge veilederen for startpakken som du finner her. Hvordan avtale møte med saksbehandler? Når du har funnet den saksbehandleren du ønsker å snakke med, trykk på "Reserver" for å se deres kalender og når de har ledig tid. Velg det ledige tidspunktet som passer deg best. Fyll ut registreringsskjemaet så detaljert som du kan, slik at saksbehandleren kan være så forberedt som mulig til møtet. Forespørselen vil sendes direkte til saksbehandler. Du vil få en bekreftelse på om ønsket tidspunkt er godtatt eller ikke på mail fra saksbehandler i etterkant. Personlig oppmøte eller telefon Du kan velge om du ønsker at møtet skal foregå ved oppmøte, eller via telefon. Hvor langt møte kan jeg få? Du kan booke møte på 30 minutter. Dersom du mener du har behov for et lengre møte, oppgi dette i kommentarfeltet i registreringsskjema. Hvor lenge i forkant må jeg avtale tid? Ved forespørsler som kommer inn senere enn én arbeidsdag før kan vi ikke garantere svar fra saksbehandler på ønsket tid. Kan jeg få møte via telefon? Ja, i registreringsskjema kan du velge om du ønsker å avtale møte via telefon eller ved å møte opp personlig. Dersom du ønsker telefonmøte vil saksbehandler ringe deg opp på gitt tidspunkt. Husk å oppgi ditt telefonnummer i registreringsskjemaet. Hvordan kan jeg avlyse et avtalt møte? Dersom du må avlyse et møte, må du ta direkte kontakt med den saksbehandleren som du har avtalt møte med. Du vil få kontaktinformasjon til saksbehandler på mail når møtet er bekreftet. Avdelinger Planavdelingen