Turnhallen kan bli brukt til å ta imot evakuerte i en større hendelse

Sola Turn og Sola kommune har inngått beredskapsavtale. På relativt kort varsel skal foreningen kunne rigge feltsenger og sørge for bevertning til 300 personer. Sengetøy, håndkle, mat og drikke kommer fra eksterne leverandører.

Bilde fra turnleiren Camp Sola, der ungdom fra hele Sør-Norge deltar. Mat og overnatting. - Klikk for stort bildeHver sommer arrangerer Sola Turn turncampen Camp Sola for ungdom fra hele Sør-Norge. I en større beredskapssituasjon vil turnforeningen kunne rigge feltsenger og sørge for bevertning til 300 personer i Sola. Tone Brede

- Sola Turn er glade for at vi som klubb kan bidra overfor kommunen i eventuelle krevende situasjoner i fremtiden. For oss er det en selvfølge å åpne opp hallen og bidra med de tjenester vi kan, for å hjelpe kommunen og kommunens innbyggere når det måtte trengs, sier styreleder Tony Machin i Sola Turn.

- Vi håper selvsagt at vi ikke kommer i en slik situasjon, legger Machin til.

Det vil i de fleste tilfellene være hotellene i Sola og regionen som brukes for å ta imot evakuerte. Men dersom det ikke er mulig kan det for en kortere tid være aktuelt å ta folk inn i turnhallen. Da benyttes utstyr og rutiner turnforeningen bruker når de hver sommer arrangerer turncamp for ungdom fra hele Sør-Norge.

- Sola kommune er svært fornøyd med å ha Sola Turn med på denne type samarbeid, sier kommunens beredskapsleder Vigdis Torjussen.

- Beredskap handler om å være forberedt. Med denne avtalen er kommunen enda et hakk mer robust.  Foreningen har dyktige ansatte, tillitsvalgte og foreldre som vil bidra i lokalsamfunnet, sier Torjussen.