Familier til barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, får oppnevnt en barnekoordinator dersom de har behov for det. Til i høst har dette vært en anbefaling. Fra og med 15. september ble barnekoordinator et lovbestemt tilbud for å styrke oppfølgingen av barn, unge og deres familier.
En barnekoordinator skal fungere som en hjelp til familier når de har behov for koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester over tid.
Relasjonen er viktig
Barnekoordinator-funksjonen blir ofte lagt til en person som barnet og familien har kontakt med til vanlig. – En god relasjon til barnet og familien er viktig og vi er opptatt av å bygge og beholde denne, forteller Berit Rosså Eie, leder for tjeneste og koordineringskontoret (TKK) i Sola kommune. Det er TKK som har overordnet ansvaret for oppnevning, opplæring, veiledning av barnekoordinator- funksjonen.
Mer ressurser til barnekoordinator-funksjonen
Nye ressurser gjør at TKK nå har ansatt en barnekoordinator i full stilling. Denne ressursen vil komme i tillegg til de mange ansatte som har i dag har koordinator-funksjonen i stillingen sin, og vil starte i jobben i løpet av februar 2023.
Slik søker du
Du kan søke om å få barnekoordinator via nettsidene våre og søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester, eller ta kontakt med Tjeneste- og koordineringskontoret på telefon: 906 73 752.
Helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2 a forklarer hva en barnekoordinator skal sørge for.