Stort engasjement for TV-aksjonen 2024

Søndag 20. oktober går mange med bøsse for barn som er rammet av alvorlig sykdom og familiene deres.

I år går TV-aksjonen til Barnekreftforeningen og deres arbeid med å etablere familiehus i nærheten av sykehusene i Bergen, Trondheim, Tromsø og Oslo.  Annenhver dag får et barn i Norge kreft og hver uke blir ti barn født med hjertefeil. Familiehusene som skal etableres vil gi familier med alvorlig syke barn gode stunder i en vond tid.

Årets TV-aksjon skal bidra til at familier unngår å bli splittet, selv om de bor langt unna sykehuset. Hele familien får være sammen med det alvorlig syke barnet i hele behandlingsperioden. Søsken blir inkludert, sett og ivaretatt. Familiene kan finne ro og får leve et mer normalt hverdagsliv i en vanskelig situasjon.

Stort engasjement

Det allerede mange som har kastet seg inn i aksjonen på ulike måter. – Vi har sett en fantastisk giverglede og deltakelse fra privatpersoner, lag og foreninger, og næringslivet i kommunen. De viser at Sola er et varmt og inkluderende samfunn som støtter opp om de som trenger det mest, sier Stine Asheim Ringås, kulturrådgiver i Sola kommune.

Bøssebærerne starter kl. 15.00 søndag 20. oktober

Elever fra småtrinnet ved skolene våre har tatt på seg det ærefulle oppdraget med å gå med bøsser.

– Det betyr at vi har full bøssebærerdekning, og det er derfor ikke behov for flere bøssebærere i kommunen. Det er viktig å merke seg at elevene starter sin runde allerede kl. 15.00 søndag 20. oktober, noe tidligere enn det nasjonalt oppsatte tidspunktet for aksjonen.

– Vi er utrolig stolte over hvordan de yngste i kommunen er med å bidra til et formål som er så nært og viktig for mange, påpeker Stine.

TV-aksjonen har vært en tradisjon i 50 år, og den er fortsatt like viktig. Vi oppfordrer alle til å åpne dørene sine når bøssebærerne kommer søndag 20. Oktober.

Har du spørsmål?

Dersom du har spørsmål rundt TV-aksjonen, er du hjertelig velkommen til å kontakte Stine Asheim Ringås på e-post.

Tusen takk for innsatsen. Sola står sammen for små helter!

Bildet er en plakat med bilde av to smilende gutter i et hus. Teksten på plakaten handler om å bli bøssebærer for TV-aksjonen 2024. Pengene går til barnekreftforeningen. - Klikk for stort bilde