Oppfordrer foreldre og barn til å øve på skoleveien

Trygg Trafikk og Sola kommune oppfordrer foreldre og førsteklassinger til å øve på skoleveien sammen før skolestart.

I sola er første skoledag etter sommerferien torsdag 15. august (se nettsiden til den enkelte skolen for informasjon om oppmøtetid og oppmøtested) Mange barn starter på SFO fra 1. august. Det kan være lurt å trene på skoleveien allerede nå. Øvelse gjør mester, enten man går, sykler, kjører buss eller bil.

Lær barna og bli trygge i trafikken

Barn har et begrenset synsfelt, er impulsive og lett blir distrahert. Siden de også mangler trafikkforståelse, er det en god ting å gå sammen med dem og lære dem å bli tryggere i trafikken.

Finn den tryggeste ruten til skolen, gå den sammen, og snakk om trafikken. Snakk gjerne om hva som kan være trygt og farlig å gjøre i ulike situasjoner på vei til skolen. Lag enkle huskeregler, for eksempel om hvor man skal stoppe opp, se og lytte før kryssing av vei.

Tips til å øve på skoleveien

Trygg Trafikk har utarbeidet noen enkle råd for å gjøre barna best mulig rustet til å gå skoleveien.

• Gå skoleveien uten barnet i første omgang og kartlegg steder som kan være kompliserte eller by på mulige farer.
  • Ta dere god tid og gå flere turer sammen.
  • Prat om det som skjer langs vegen og de farene som kan oppstå.
  • La barnet ta mer og mer styring etter hvert.
  • Ha det hyggelig sammen!

På nettsiden barnastrafikklubb.no finner du flere gode tips.