Ny plan- og bygningssjef: Vi skal være positive der det er mulig

Ove Sørensen er ny plan- og bygningssjef i Sola. Han sier ikke nei, med mindre han må.

Plan- og bygningssjef Ove Sørensen på rådhuset. - Klikk for stort bildePlan- og bygningssjef Ove Sørensen.

- Å være plan- og bygningssjef i en kommune som Sola er en viktig og spennende jobb. Virksomheten består av dyktige medarbeidere som jobber med et vidt spekter av oppgaver. Det skjer, og vil skje, en spennende utvikling i nye tekniske løsninger blant annet innen kartløsninger og med tanke på saksbehandling. Ingen tvil om at dette er spennende, sier Ove Sørensen.

Ved nyttår startet han i jobben som plan- og bygningssjef i kommunen. Sørensen er utdannet jurist ved Universitetet i Bergen, og begynte som byggesaksbehandler i Sola kommune i 2019. Han kommer fra stillingen som advokat i fagstab samfunnsutvikling. Før han kom til Sola kommune var han privatpraktiserende advokat, og var involvert som rådgiver i en rekke eiendomsprosjekter.

Erfaring fra andre siden

- Å ha sittet på andre siden av bordet i slike saker, som representant for utbyggere som vil få til prosjekter, er en nyttig erfaring, sier Sørensen.

Han mener det er viktig at solabuer og profesjonelle byggeaktører som vil utvikle et område, eller en eiendom, så tidlig som mulig får en realistisk avklaring av hva som kan være mulig å få til.

- Det er viktig at vi snakker med hverandre, ikke forbi hverandre, sier Sørensen.

Plan- og bygningssjefen leder tre seksjoner i kommunen:

• Kart og oppmåling
  • Byggesak, landbruk og miljø
  • Plan

Forenkling

- Vi i Sola kommune har et ønske om å ligge ganske langt framme på tekniske løsninger og arbeidsmetoder som forenkler saksgangen, uten at det går på bekostning av kvaliteten. Og på dette feltet kan vi alltid bli bedre. Vi skal få til flere enda mer brukervennlige løsninger der det er mulig, sier Sørensen.

Sola kommune ønsker å være en attraktiv ja-kommmue.

- Jeg mener vi er positive der det er mulig. Vi sier ikke nei, uten at vi må si nei, mener plan- og bygningssjefen.

Han oppfordrer alle som vil bygge og omregulere, både private og profesjonelle om å ta kontakt for en gjennomgang av planer og ønsker. Her vil han spesielt fremholde muligheten for å booke en saksbehandler via nettsidene til kommunen.

- Kommunen og jeg ønsker å være tilgjengelige for alle som har lyst til å ta en prat, for eksempel lufte en problemstilling, eller et byggeprosjekt de planlegger. Alle er velkomne til en prat med oss, sier plan- og bygningssjef Ove Sørensen i Sola kommune.

Verktøy for søknad

Byggesak finner du mye informasjon når du vil bygge, eller lurer på om du kan bygge. For å sjekke om tiltaket ditt er i tråd med lover og reguleringsplaner kan du bruke flere verktøy.

Trenger du hjelp er kommunens byggesaksrådgivere tilgjengelige. Du kan sende en epost eller booke et møte.