Ny avfallsbeholder? Nå kan du hente den selv

Kommunen kjører ut avfallsbeholdere, men fordi kjørelistene er lange åpner vi for at du kan hente avfallsbeholderen selv.

Dette gjelder både dersom du har bestilt ny, vil bytte størrelse eller levere inn ødelagt beholder, og det gjelder alle type beholdere: både restavfall, papir og hageavfallsbeholdere.

Vi åpner lokalene våre i Joavegen 46, fire torsdager fremover:

• torsdag 29. august fra kl. 08.00 – 18.00
  • torsdag 5. september fra kl. 08.00 – 18.00
  • torsdag 12. september fra kl. 08.00 – 18.00
  • torsdag 19. september fra kl. 08.00 – 18.00

Det er viktig at beholderen du leverer inn er tom for avfall.

Åpner opp for å avlaste utleveringen av avfallsbeholdere

Kommunen opplever stor pågang av henvendelser om nye beholdere, bytte til annen størrelse eller at beholderen er ødelagt. For å få til en effektiv utlevering tas område for område.

– Med alle henvendelsene vi har nå, vil det ta tid å komme gjennom alle. Derfor velger vi å åpne for at innbyggere kan hente avfallsbeholder selv og at de som henter selv vil avlaste oss merkbart. Vi er fullt klar over at avfallsbeholderne er store og at ikke alle kan hente selv. Til de som ikke kan hente selv vil jeg si at vi kommer, sier Ane Haugland, seksjonsleder i kommunalteknikk i Sola kommune.

Svakhet i bestillingsløsningen

Samtidig som vi opplever stor pågang, har våre digitale systemer et forbedringspotensiale. I dag får du en melding om at meldingen din er sendt i renovasjonsappen og på tømmekalender.no.

– Vi har fått mange tilbakemeldinger om at folk ikke får til å følge status på henvendelsen/bestillingen sin. Vi antar at det er dette som gjør at noen sender oss flere bestillinger, sier Haugland, som er klar over svakheten og har dialog med leverandøren. Denne svakheten er med på å forsinke utleveringene.

Derfor ønsker vi at du ikke sender inn flere henvendelser som gjelder samme bestilling.