Markering av Verdensdagen for pyskisk helse

Tirsdag 24. september markerer Sola kommune Verdensdagen for psykisk helse i Sola kulturhus.

Vi trenger å snakke mer sammen
#gi8minutter

Dette er årets kampanje for den internasjonale merkedagen som skal øke kunnskap, forståelse og åpenhet om psykisk helse. Du blir oppfordret til å sette av åtte minutter til å ringe noen du bryr deg om – hver dag. Det er enklere enn du tror, og betyr mer enn du aner.

En av tre under 44 år opplever at livet er lite meningsfullt. Å føle at du lever et meningsfullt liv er et grunnleggende behov. Forskning viser at vår viktigste og mest avgjørende kilde til mening er våre sosiale relasjoner. Korte samtaler på telefonen har en større effekt på den psykiske helsa enn vi tror. I år vil vi bidra til at flere finner støtte og mening i en urolig tid gjennom å snakke mer sammen.

Verdensdagen for psykisk helse logo - Klikk for stort bilde

Slik markerer vi i Sola

Friskliv og Rask psykisk helsehjelp i Sola kommune står bak markeringen som vil foregå i Sola kulturhus tirsdag 24. september klokken 18.00–20.00. Det blir åpen kafé og stands i foajéen fra klokken 17.30. Det blir et flott arrangement med foredrag og kulturelle bidrag. Ordfører Janne Stangeland Rege og kommunedirektør Knut Underbakke er kveldens konferansierer.

Som foredragsholder av årets tema har vi gleden av å presentere Lars Zachariassen. Lars er utdannet fysioterapeut og kognitiv terapeut med et lidenskapelig engasjement for fysisk og psykisk folkehelse. Med unike verktøy oppmuntrer han deg til aktivt å gjøre tiltak underveis og i etterkant. Han har faglig tyngde, skaper trygghet, stort engasjement og opererer med lun, tilpasset humor.

Kveldens musikalske innslag er ingen andre enn Eirik Zakariassen. Semifinalist fra The Voice 2024. Artisten fra Egersund tok mentorene og seerne med storm! På scenen får vi også et innslag fra dansegruppa Kidzå fra kulturskolen. De vil fremføre en egen koreografert dans.

Tom Eivind Larsen vil dele sin historie om psykisk helsehjelp fra et innbyggerperspektiv. Helsekoret Canto stiller opp, og vil fremføre noen sanger i foajéen i pausen. I foajéen vil også ulike lokale aktører stille på stands. Dette er en fin anledning til å få en oversikt over noen av tilbudene i kommunen, og hvor det er hjelp å få.

Deltakelse er gratis, men husk billett!

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men du må ha billett. Billetter får du på Sola kulturhus nettsider. Vi ønsker alle velkommen til en fin markering!

Promoplakat Verdensdagen for psykisk helse - Klikk for stort bildeProgram Verdensdagen for psykisk helse - Klikk for stort bilde