Foreslå kandidater til Byggeskikkprisen!

Vet du om et bygg, byrom, grøntområde, park, veianlegg eller tursti som fortjener en anerkjennelse? Gjennom Byggeskikkprisen hedrer vi noen som utmerker seg i samfunnet vårt.

Arkitekt Barbara Elisabeth Ascher i Sola kommune sitter i juryen.

– Jeg er administrasjonens representant i juryen for Byggeskikkprisen. Her stilles det krav om kompetanse innen arkitektur eller landskapsarkitektur. Jeg er utdannet arkitekt og er ansatt ved planseksjonen der jeg jobber med stedsutvikling, nærmere bestemt detaljregulerings- og områdeplaner, forteller Ascher.

Hun gleder seg til å få inn nominasjoner til årets byggeskikkpris. Det er mye spennende arkitektur og landskapsarkitektur i kommunen.

– Byggeskikkprisen kan tildeles både nybygg, tilbygg eller rehabilitering av en eller flere bygninger. Det kan også være nyetablering eller oppgradering av grøntområde, veianlegg eller tursti. Spennet av prosjekter som kan nomineres er dermed nokså vidt, men det er felles at prosjektet må ligge i Sola kommune og være ferdigstilt i løpet av de siste fem årene. Som det står i vedtektene skal Byggeskikkprisen fremme gode arkitektoniske, estetiske og stedlige kvaliteter. Prosjektene som tildeles prisen skal ha høy kvalitet i formuttrykk, materialbruk og utførelse.

Foto av Barbara Elisabeth Ascher. - Klikk for stort bildeArkitekt og jurysekretær Barbara Elisabeth Ascher.

Kan du fortelle litt om hvem som sitter i juryen?

– Juryen består av tre politiske representanter oppnevnt av kommunestyret. For denne valgperioden er representantene lokalpolitikerne Veronica Halvorsen (Høyre), Jan-Erik Timm (MDG) og Truls Andrè Gabrielsen (FRP). Veronica Halvorsen er juryens leder. Jeg er administrasjonens representant og fungerer som juryens sekretær.

Hvorfor er det viktig å dele ut en slik pris?

– Byggverk og byrom, parker og anlegg påvirker opplevelsen av stedet, omgivelsene og hverdagen til folk. Byggeskikkprisen setter søkelys på å se verdien i kvaliteten i våre bebygde omgivelser. Prisen gir oppmerksomhet til prosjekter som kan anses som forbilder. Prisens hensikt er å «påskjønne og motivere til god lokal byggeskikk, videreføre solide håndverkstradisjoner og vise fornuftig tilpasning til landskapet i Sola kommune.» Byggeskikkprisen ønsker å hedre prosjekter som lykkes med dette og er en viktig annerkjennelse for byggherre og eiere av prosjektene.

Protrettbilde av Jan-Erik Timm - Klikk for stort bilde

«Jeg vil se etter bruk av tidsriktige løsninger med fokus på energisparing og bærekraft.  Gjerne privathus, garasjebygg eller uteområder.»

Jan-Erik Timm

Protrettbilde av Veronica Halvorsen - Klikk for stort bilde

«Jeg håper vi får inn nominasjoner på både utearealer, fritidsboliger, fellesområder, boliger og næringsbygg. Jeg ønsker meg en god blanding. Jeg kommer til å se på hvordan bygget passer inn i naturen rundt. Valg av materialer, valg av utnyttelse av areal og om det er gjort noen bærekraftige tiltak.»

Veronica Halvorsen

Mer informasjon

Ler mer om Byggeskikkprisen

Hvem synes du fortjener Byggeskikkprisen i år?

Alle kan foreslå kandidater til Byggeskikkprisen uavhengig om du er privatperson, en organisasjon eller en profesjonell utbygger.