Endret kjøremønster på Forus Vest

Denne helgen blir flere veier på Forus Vest forkjørsregulert.

Skiltene er allerede på plass, men er foreløpig tildekket. Merking av vikeplikt i veibanen er avhengig av fint og tørt vær, og blir etter planen gjennomført mellom 30. august og 1. september. Vi oppfordrer trafikanter til å være oppmerksomme på endringen og følge den nye skiltingen.

Omreguleringen er et resultat av et tett samarbeid mellom Sandnes kommune, Sola kommune og Stavanger kommune, Statens vegvesen, Rogaland fylkeskommune og politiet, og er en del av en større strategi for å forbedre trafikksikkerheten og trafikkflyten i regionen.

På Forus Vest har dagens høyreregler vært utfordrende, og manglende etterlevelse av vikeplikten har ført til økt risiko for ulykker og konflikter. Erfaringer viser at forkjørsregulering fører til bedre trafikksikkerhet og trafikkflyt ved at det reduserer konflikter i kryss, og har en positiv effekt både hyppigheten av ulykker og skadeomfang.

Flyfoto av forkjørsreguleringer på Forus Vest - Klikk for stort bildeForkjørsreguleringer på Forus Vest.