Arbeidspraksis er en døråpner til arbeidslivet

I 2023 bosatte Sola kommune 134 flyktninger. Mange av dem har både høy kompetanse og arbeidserfaring, men står uten arbeidspraksis eller jobb.

Deltagelse i arbeidslivet er et av de viktigste virkemidlene for å bli integrert i det norske samfunnet. Sola kommune er en stor arbeidsgiver, som også har flere i praksis ulike steder i organisasjonen.

– Mange flyktninger som har startet på livet i Sola har høy kompetanse og masse arbeidserfaring. Ved å tilby arbeidspraksis og arbeid gir du flyktninger muligheten til å bli en del av vårt samfunn. Det er et felles samfunnsansvar å inkludere og integrere flyktninger. Vi har heldigvis gode ordninger for at offentlige og private virksomheter skal kunne ta imot flyktninger i arbeidspraksis, sier Øyvind Sakkestad, SLT+ koordinator i Sola kommune.

Han oppfordrer til å undersøke hvilke muligheter du har for å tilby arbeidspraksis i din bedrift. Han arbeider tett med næringssjef, flyktningetjenesten, voksenopplæring og NAV i Sola. Sammen legger de til rette for at flere kan bruke muligheten til å tilby flyktninger arbeidspraksis.

Ønsker du å bli kontaktet for en uforpliktende samtale?

Ta kontakt via kontaktskjema, så kontakter vi deg.

Her får du også svar på noen spørsmål du kan ha om arbeidspraksis.