Jeg er fritidskontaktBilde av vannNyttige dokumenterUnder finner du som fritidskontakt dokumenter med nyttig informasjon. Velkommen som fritidskontakt (PDF, 805 kB) Tilrettelagte fritidsaktiviteter i Sola Kommune (PDF, 9 MB)Elektronisk signering (PDF, 179 kB)Månedsplanlegger (PDF, 98 kB)Veiledning Visma Expense (PDF, 596 kB)Video om veiledning til timeføring Hvordan fungerer det å ha et oppdrag som fritidskontakt? Oppdraget som fritidskontakt gis for et år om gangen og følger innbyggeren sitt vedtak. I og med at det er et oppdrag, har en ikke oppsigelsestid om en må slutte før perioden er over. Vi anbefaler at du fullfører, og kan binde deg for et år når du søker. Både innbygger selv og du som fritidskontakt kan avslutte oppdraget i perioden, men vi anbefaler å ha en god dialog rundt dette og gi beskjed i god tid om det blir aktuelt å avslutte før oppdragsavtalen går ut. Etter et år, og dersom innbygger får forlenget vedtaket, vil du bli spurt om du ønsker å fortsette og skrive en mail til oss med en liten oppsummering av oppdrag. Hva er forskjellen på en ansettelse og et oppdrag? Et oppdrag hos oss er på 12 timer per måned. Her velger du, i samarbeid med innbygger, når de skal arbeides og til hvilken tid. Oppdrag gir ikke rett til sykepenger eller feriepenger, men du kan jobbe alle 12 måneder i året. Dersom du ikke kan jobbe alle timene en måned, er du ikke pliktig til å jobbe dem inn. Vi oppfordrer deg til i størst mulig grad følge opp timene for å møte innbyggers behov på fritidsarenaen. Oppdraget stiller ikke krav til oppsigelsestid, men vi anbefaler at du gir tidlig beskjed og har god dialog med innbygger/foresatte om du må avslutte oppdraget. Et oppdrag stiller ikke krav til at du binder deg til faste arbeidstider eller dager. Hvordan er arbeidstiden min? Det bestemmer du selv, i samarbeid med innbygger. Vi anbefaler å ha samvær 3 timer per uke. Mange opplever at det passer bra å ha samværet til faste tider og dager, mens andre ser an aktivitetene uke for uke. Det er innbyggeren med vedtak som er den som skal si noe om sine ønsker og behov rundt dette. Det er mulighet å være sammen færre eller flere timer i forbindelse med ferier, eksempelvis 16 timer i juni og 8 timer juli. Dette må avklares med oss på kontoret og forklares på timelister du sender inn. Et eksempel kan være å jobbe flere timer i juni måned på grunn av ferieavvikling og mindre arbeidstimer i juli måned. Slik kan gjennomsnittet da bli 12 timer per måned som hvert oppdrag er. Vi krever ikke at alle timene jobbes hver måned da dette er et oppdrag og en blir enig med innbygger i ferier og lager en plan for samvær. Hvordan ser oppdragsavtalen ut og hvordan signerer jeg? Her er et eksemplar av en oppdragsavtale med de godtgjørelsene som gjelder per 01.05 2024. Denne avtalen signeres for et år og følger innbyggernes vedtak. Dersom vedtaket videreføres, blir du som fritidskontakt kontaktet og spurt om du ønsker å fortsette og skrive noen ord om innhold i oppdraget. Mal oppdragsavtale (PDF, 237 kB) Hvordan fører jeg timer? Det er viktig at vi får inn timene jevnlig, og aller helst hver måned. Dette handler om vårt budsjett og oversikt vi trenger å ha. Vi hjelper deg gjerne med å føre timer eller har en ekstra veiledning for å vise de første gangene for å komme i gang. Dersom du trenger veiledning med å føre timer på Visma, ta kontakt med oss her om du trenger hjelp. Veiledning Visma expense (PDF, 596 kB) Når får jeg utbetalt lønn? Du får utbetalt lønn den 12. hver måned. Denne lønnen er EN MÅNED etterbetalt. Vi ønsker timene inn måned for måned. Det vil si at du skriver alle timer, utlegg og kjøring for januar måned etter at de er jobbet inn og leverer innen 10. februar. Da blir januar måned utbetalt 12. mars. Det vil dermed gå en stund før du får første lønn utbetalt, men du vil da få lønn en måned etter (at du har) avsluttet oppdraget. Trenger jeg bruke bil i oppdraget? Nei, du trenger ikke bil. Oppdraget som fritidskontakt skal ikke være en transporttjeneste. Noen innbyggere har behov for bil, men dette er unntaksvis. Det er ingenting som står i veien om du ønsker å bruke bil i oppdraget til og fra aktiviteter med innbygger, og flere fritidskontakter synes det er greit å bruke bil. Bruker du bil får du dekket kjøregodtkjørelse (per km kjørt), bom og passasjertillegg. Dette føres også på Visma hvor du sender inn timelister for hver måned. Er det oppsigelsestid? Nei, det er ikke oppsigelsestid. Fritidskontakten kan avslutte opppdraget når en ønsker, men det er viktig at dette avklares i god tid før til både oss på kontoret og til innbyggeren, og eventuelt foresatte til innbyggeren.