Vannledningsbruddet i Stavanger

Det er lite sannsynlig at drikkevannet i Sola er blitt påvirket av vannledningsbruddet i Stavanger tirsdag 14. oktober. Sola kommune følger situasjonen nøye og har tatt ekstra vannprøve.  Svaret på vannprøven foreligger 16. oktober. Nettsiden blir oppdatert.

Kommunal planstrategi 2024-2027

5 Behov for videreføring eller revisjon av kommuneplanen?

Kommuneplanens samfunnsdel

Kommuneplanens samfunnsdel 2023-2040 ble vedtatt 23. februar 2023. Det er gjort et grundig arbeid med samfunnsdelen med bred involvering. Samfunnsdelen peker ut viktige overordnede mål og strategier for å møte utfordringene Sola står overfor i planperioden. Samtidig inneholder ikke kommuneplanen konkrete tiltak og løsninger, dette skal gjøres i underliggende strategier, temaplaner og handlingsplaner og i handlings- og økonomiplan.

Mål for rullering av kommuneplanens samfunnsdel 2023-2040 var og styrker og videreutvikle samfunnsdelen som kommunens viktigste styringsdokument. I dette ligger det at samfunnsdelen skal ligge til grunn for alt planverk som kommunen lager.

Å få til en god kobling mellom kommuneplanens samfunnsdel og underliggende planer tar tid. Det er både ressurs og tid krevende å lage gode planer.  Gjeldende samfunnsdel har vært operativ i et og et halvt år.  Dette er ikke lenge for en overordnet plan.

Trenger samfunnsdelen revisjon?

Gjeldende samfunnsdel svarer slik kommunedirektøren ser det godt ut det utfordringsbildet vi har skissert i dette dokumentet. Kommunedirektøren anbefaler derfor at kommuneplanens samfunnsdel videreføres slik den nå ligger, og at man i denne planperioden jobber videre med å få til gode koblinger mellom de ulike plandokumentene som inngår i kommunens plansystem.

Kommuneplanens arealdel

I gjeldende kommuneplan 2023-2040 vedtatt 28.september 2023 ble koblingen mellom samfunns- og arealdelene styrket. Det ble gjort et omfattende arbeid for å forenkle og strukturere reguleringsbestemmelsene og plankartet.

Trenger arealdelen revisjon?

I denne perioden vurderer kommunedirektøren at det kun er behov for en begrenset revisjon av arealdelen. Arealstrategien i samfunnsdelen videreføres uten justeringer. Hovedfokuset i revisjonen vil være å følge opp og innarbeide nasjonale rammer og føringer opp mot kommunale behov. I tillegg vil det arbeides med å oppdatere og revidere planbeskrivelse, bestemmelser og plankart.

Nasjonale, regionale og lokale føringer

Regjeringens nyeste veileder for Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2023-2027 trekker frem blant annet at klima, natur og miljø og samfunnssikkerhet er viktig. Det er tydelige nasjonale forventninger om at kommunene må se nærmere på arealreservene for å vurdere om areal kan tilbakeføres til LNF. Kommunedirektøren har mottatt brev fra Landbruks- og matdepartement og Kommunal- og distrikts departement hvor det blir påpekt viktigheten av å ta vare på matjorda.

Sola kommune må følge opp meklingsresultatene fra gjeldende kommuneplan hvor vi blant annet skal vurdere tilbakeføring av utbyggingsformål til LNF. Kommuneplanarbeidet skal også se nærmere på målene som ligger i Sola kommune sin kommunedelplan for klima og miljø 2021-2031, og vurdere justeringer for å ivareta samfunnssikkerhet og klimarisiko etter helhetlig risiko og sårbarhetsanalyse 2023 (HROS) for Sola kommune.

Utbyggingsbehov

Det ble i gjeldende kommuneplan satt av nytt større næringsområde på Soma og nytt boligområde på Grannes. Flere private arealinnspill ble vurdert og behandlet i gjeldende kommuneplan. Kommunedirektøren har vurdert arealreservene, og det er store arealreserver i gjeldende kommuneplan til boligutbygging sett opp mot forventet befolkningsvekst. Det er også vurdert at det ikke er behov for ytterligere næringsreserver i kommende kommuneplanperiode. Kommunedirektøren vil åpne opp for arealinnspill knyttet til omdisponering fra et utbyggingsformål til et annet utbyggingsformål, eller tilbakeføring til LNF eller friområde.

Hovedtema til arealdelen:

• Nasjonale og regionale føringer for jordvern, natur og klima
  • Mål og justeringer fra kommunedelplan for klima og miljø og helhetlig ROS (HROS)
  • Kulturmiljø og kulturminner
  • Turveier, byggegrenser i 100-metersbeltet langs sjø og spredt bebyggelse i LNF

Oppsummering av behovet for revidering av kommuneplanens arealdel

Kommunedirektøren anbefaler en begrenset revisjon av arealdelen for oppdateringer og endringer, særlig med tanke på å imøtekomme nasjonale føringer og forventninger. Temaene er for omfattende for justeringer, og arealdelen må derfor gjennomgå en begrenset revidering.

Det skal lages et planprogram i tråd med vedtatt planstrategi. Planprogrammet skal beskrive tema for revideringen, prioriteringer og hvordan revideringen er planlagt gjennomført. Planprogrammet vil bli lagt frem for politisk behandling i utvalg for plan og miljø og deretter i kommuneplanutvalget etter sommeren 2024. Planprogrammet skal deretter legges ut på høring, samtidig som planoppstart for revidering av kommuneplanens arealdel blir varslet.

Vedlegg: Matjord og arealplanlegging i kommunene, 29.01.24