Har du ikke betalt fakturaen ved forfall?

Dersom du ikke betaler fakturaen fra Sola kommune ved forfall, går kravet til inkasso. I kommunen har vi egeninkasso og vi bruker et inkassosystem fra KapitalKontroll.

Vi er opptatt av å finne løsninger sammen med deg dersom du ikke kan betale. Vi vil ta kontakt med deg, og oppfordrer også deg til å kontakte oss.

Du kan alltid klage på grunnlaget for kravet dersom du mener at vi har feil informasjon. Dette kan endre utfallet i saken. Kontakt oss på e-post innfordring@sola.kommune.no

Se dine fakturaer på Min side Følg saken din i KapitalKontroll

Slik er saksgangen dersom du ikke betaler

Mangler vi en innbetaling, overføres fakturaen til inkassosystemet vårt ca. 7 dager etter forfallsdato. Når fakturaen er overført, opprettes et annet kontonummer og et annet KID-nummer enn det som stod på den opprinnelige fakturaen. Forsinkelsesrenter på 12,5 prosent løper fra forfallsdato.

1. Om lag 4 dager etter at fakturaen er overført til inkassosystemet vårt, sender vi ut en sms der vi gjør oppmerksom på at regningen ikke er betalt.
  2. Om lag 10 dager etter at vi har sendt sms, sender vi et inkassovarsel med 14 dagers betalingsfrist og et gebyr på 35 kroner.
  3. Mottar vi ingen betaling innen fristen, vil vi sende ut en betalingsoppfordring etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18, med 14 dager betalingsfrist. Da er gebyret på 105 kroner. Dette skjer ca. 2 dager etter betalingsfristen på inkassovarselet.
  4. Kommer ikke pengene inn, vil vi sende ny purring på sms som viser til forfalt betalingsfrist i betalingsoppfordringen. Dette skjer ca 2 dager etter betalingsfristen i betalingsoppfordringen.

Dersom vi ikke mottar noen betaling, vil en saksbehandler i Sola kommune vurdere om betalingskravet skal gå videre i en frivillig eller en rettslig innfordringsprosess.

Frivillig innfordring

I en frivillig innfordringsprosess vil vi ta kontakt for å finne en løsning på hvordan du kan betale kravet i sin helhet eller gjennom en betalingsplan over tid. Vi vil kartlegge familie og jobbsituasjon, inntekter, gjeld, formuegoder, trekk eller annen relevant informasjon for å få oversikt over situasjonen.

Vi samarbeider med den virksomheten som leverer tjenesten du ikke har betalt for, som for eksempel leder i barnehagen eller rektor ved skolen. Dette gjør vi fordi vi vil vurdere å si opp plassen i barnehage/SFO.

Rettslig innfordring

Dersom forsøket om frivillig innfordring ikke lykkes, skal betalingskravet innfordres rettslig. Sola kommune har særnamsmyndighet. Dette betyr at vi kan trekke direkte fra lønn eller trygd for krav som kommunale gebyrer. For andre krav, sender vi begjæring til namsmannen.

Namsmannen kan også kreve trekk i ytelser, pant i formuegoder eller tvangssalg av bolig dersom det ikke er andre muligheter for å få inn pengene.

Sola kommune driver egen inkasso fordi

• Du betaler gjelden ned raskere fordi vi krever inn opprinnelig gjeldsbeløp før vi krever inn renter og salær. Tradisjonelle inkassoselskaper dekker inn renter og salær før opprinnelig gjeldsbeløp.
  • Vi får bedre oversikt og får en bedre mulighet til å se hvor vi kan bli bedre (på rutiner, avtaler og kommunikasjon).
  • Vi sparer tid.