Hjemmesykepleie

Tjenesten “hjemmesykepleie” er å gi helsehjelp og veiledning til eldre, syke eller personer med funksjonsnedsettelser som bor hjemme eller i omsorgsbolig. 

Det å kunne bo i egen bolig selv om man er i behov av nødvendig helsehjelp, er en viktig rettighet for individet.

Hjemmesykepleien gir hjelp og veiledning til eldre, syke og funksjonshemmede slik at de kan klare seg i eget hjem og bo hjemme så lenge som mulig. Hjemmesykepleien tilbyr tjenester 24 timer i døgnet, og hjelpen du mottar er gratis.

Hjemmesykepleiens oppgaver

Hjemmesykepleien utfører medisinske oppgaver og tilsyn med personer som bor hjemme. Tjenesten kan gis når det er medisinsk forsvarlig å gi hjelp utenfor sykehjem eller sykehus. Hjelpen kan variere fra å sette sprøyter og stelle sår, til personlig hygiene og annen hjelp som kan kreve helsefaglige kompetanse. 

Hjemmesykepleien gir hjelp i tråd med det som står i vedtaket. Oppgavene kan blant annet bestå i:

  • Tilsyn, råd og veiledning
  • Legemiddelhåndtering
  • Sårstell
  • Smertebehandling
  • Hjelp til alvorlig syke og døende
  • Mestringssamtale
  • Generell oppfølging og helsefaglig observasjon
  • Tilrettelegging av måltider
  • Bistand til personlig hygiene
  • Tilbud om, og opplæring i mestrings- og trygghetsskapende teknologi

Slik søker du

For å søke om tjenesten hjemmesykepleie, fyller du ut søknadsskjemaet:

Søk om helse- og omsorgstjenester

Søknadsskjemaet er felles for alle helse- og omsorgstjenester i Sola kommune. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til. 

Les mer om hvordan du kan søke. 

Når du har søkt, vil tjeneste- og koordineringskontoret (TKK) ta kontakt med deg for å kartlegge dine ressurser og behov. Du vil få et vedtak som beskriver hvilken hjelp du vil motta. 

Hvordan kan jeg klage på vedtaket?

Du kan klage på vedtaket ditt til tjeneste- og koordineringskontoret (TKK). Skriftlig klage sendes på e-post til tjeneste- og koordineringskontoret . Du kan også sende inn klagen per post.

Les mer om tjeneste- og koordineringskontoret (TKK).

Tilbakemelding eller klage på utførelsen av tjenesten

Dersom du mottar tjenesten og ønsker å gi tilbakemelding på utførelsen av tjenesten, må du ta kontakt med hjemmesykepleien der du bor eller hører til. 

Når behovet ditt endrer seg

Dersom behovet for hjelp endrer seg, kan enten du, dine pårørende eller hjemmesykepleien melde fra til TKK slik at vedtaket ditt kan bli endret.

Har du spørsmål?

Virksomheten Hjemmetjenester i Sola (hjemmesykepleien) er delt inn i Sola sør, Sola nord, Tananger og Spesialiserte hjemmetjenester. Se kontaktinformasjon under.

Virksomheten Enhet for mestring er inndelt i avdelingene Mobilt team, Psykisk helse team, ROP-team og miljøtjenesten. 

Merk: Vaktnumre til avdelinger i Enhet for mestring, mottar ikke SMS'er som blir sendt.

Mer informasjon om hjemmesykepleien 

Brosjyre: Til deg som skal bruke hjemmebaserte tjenester (PDF, 2 MB)

Tjenestebeskrivelse for helsetjenester i hjemmet (PDF, 103 kB)