Du kan søke om å få økonomisk sosialhjelp hvis du ikke har nok midler til et forsvarlig livsopphold. Med livsopphold menes å ha penger til nødvendige utgifter som mat, klær, husholdningsartikler og fritid. Hvis du er i en nødssituasjon må du kontakte NAV Sola.
Les mer om økonomisk sosialhjelp på nav.no.
Stønaden skal gjøre det mulig å ha en nøktern og rimelig levestandard.
Du finner mer informasjon om økonomisk sosialhjelp på nav.no. .
Hvordan søke?
Søk om sosialhjelp
Når du trykker på lenken kommer du inn i en veiviser som forklarer hvordan du skal gå frem. Digital søknad krever en sikker pålogging med bank-ID.
Du kan også bruke dette papirskjemaet for å søke. (PDF, 486 kB)
NAV må ha tilstrekkelig dokumentasjon og trenger opplysninger om inntekter og utgifter. Du må i utgangspunktet dokumentere alle opplysninger skriftlig, mer om dette står i veiviseren.
Dersom du ikke har mulighet eller har behov for bistand til å søke gjennom det elektroniske søknadsskjemaet må du komme innom NAV Sola. Her finner du åpningstider og kontaktinformasjon.
Kriterier og vilkår
Før du kan få økonomisk sosialhjelp, må du ha prøvd ut alle andre muligheter til å forsørge deg selv. Det inkluderer inntektsgivende arbeid, egne midler, og at du har benyttet deg av økonomiske rettigheter du måtte ha etter folketrygdloven og krav på underhold (økonomisk forsørgelse).
På grunnlag av søknaden din vil NAV gjøre en konkret og individuell vurdering av dine faktiske behov. Du må kunne dokumentere behovet ditt for økonomisk sosialhjelp, og du kan også bli bedt om å dokumentere hvilke andre muligheter du har forsøkt, for eksempel:
- om du har søkt om Husbankens bostøtte
- om du har benyttet eventuelle rettigheter til trygdeordninger
- om du er registrert som aktiv arbeidssøker hos NAV og tar imot tilbud om arbeid
I Sola kommune bruker vi veiledende retningslinjer for å fastsette økonomisk sosialhjelp.
Sosialtjenesten kan stille betingelser for tildeling av stønad, for eksempel at du må delta på aktiviteter som kan bidra til å gjøre deg økonomisk selvhjulpen.
Hva skjer videre?
NAV vil behandle din søknad så snart som mulig etter at du har levert inn den dokumentasjonen som sosialtjenesten har bedt om. Dersom søknaden ikke kan avgjøres innen én måned, vil du få informasjon om når søknaden forventes ferdig behandlet.
Sosialtjenesten i NAV vil vanligvis ha en samtale med deg før søknaden blir behandlet.
Du vil få skriftlig vedtak når sosialtjenesten har behandlet søknaden. Vedtaket finner du på Vedtaket finner du på altinn.no, alternativt vil det bli sendt til din folkeregistrerte adresse.
Klage
Du kan klage på vedtaket. I klagen må du informere om hvilke endringer du ønsker. Klagen må være undertegnet av deg, eventuelt fullmektig. Dersom du trenger hjelp til å skrive klagen, kan du kontakte sosialtjenesten. Hvis du mener at vedtaket er feil, kan du klage.
Klagefrist er 3 uker fra du mottar vedtaket.