Klage på helse- og omsorgstjenester

Dersom du er uenig i vedtaket du har fått, eller er misfornøyd med tjenesten du mottar, har du rett til å klage. 

Hva kan du klage på?

  • vedtaket du har fått
  • innholdet på tjenesten du får

Klage på vedtak

Du har rett til å klage på vedtak og avslag om vedtak. Fristen for å klage er 4 uker fra du mottar vedtaksbrevet. Dersom du ønsker å klage, sender du en skriftlig klage til tjeneste- og koordineringskontoret . Du kan også sende inn klagen per post. Dersom tjeneste- og koordineringskontoret ikke tar klagen til følge sender de den videre til Statsforvalteren. Statsforvalteren tar den endelige avgjørelsen i saken. Som klager og part i saken har du som hovedregel rett til å se dokumentene i saken. 

Hjelp til å klage

Tjeneste- og koordineringskontoret kan hjelpe deg med å klage på vedtak dersom du ønsker det. 

Klage på innhold i tjenesten

Dersom du er misfornøyd med en helsetjeneste du mottar, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til primærkontakten din, eller til ledelsen på avdelingen. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker å få endret. Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, kan du sende en skriftlig klage til Statsforvalteren 

Klage på helsehjelp - SF (skjema.no)

 

Les mer om Klage til Statsforvalteren eller Rett til å klage - Helsenorge . Får du ikke medhold fra Statsforvalteren er neste mulighet å Klage til Sivilombudet