Pårørendestrategi

9 Systemer for pårørendeinvolvering

En kommune skal ha systemer og rutiner som legger til rette for informasjon og dialog med pårørende. Innbyggere og pårørende skal kjenne til måtene det legges opp til dialog/samtaler i organisasjonen.  

I Sola involverer vi pårørende på ulike nivå: 

1. Strategisk overordnet nivå: 
Åpne møter for pårørende, råd, utvalg, lag og organisasjoner på tjenestenivå. Hensikten med møtet er: 

  • informasjon 
  • innspill og dialog 

Eksempler på temaer er større omorganiseringer, økonomi, resultat av bruker- og pårørendeundersøkelse, innspill og medvirkning fra pårørende.  

Innspill fra pårørende skal bli brukt aktivt til utvikling og forbedring.

Møtet ledes og følges opp av kommunalsjef m/stab.  

Annet:  
Etablere pårørendekontakt på tjenestenivå.  
Ved større endringer i organisasjonen vil vi knytte til oss lag og organisasjoner for råd og innspill. 
Rådene blir brukt aktivt til medvirkning.

2. Virksomhetsnivå:  
Åpne møter for pårørende i hver enkelt virksomhet. Hensikten med møtet er: 

  • informasjon
  • innspill og dialog

Eksempler på temaer er status og planer for videre drift, resultat av bruker- og pårørendeundersøkelse, innspill og medvirkning fra pårørende.  
Virksomhetene skal bruke innspill fra pårørende aktivt til utvikling og forbedring. 
Møtet ledes og følges opp av virksomhetsleder m/ledergruppe. 

Annet:
Det blir etablert barneansvarlig pårørendekontakt i virksomhetene. 

3. Avdelingsnivå:

  • Avdelingene skal sikre at rutiner for pårørendesamarbeid blir fulgt opp
  • Pasienter skal ha primærkontakt som ivaretar pårørende
  • Pårørendekontakt i avdelingene 
  • Sikre opplæring av ansatte
  • Vise verdsettelse av pårørende som ressurs
  • Delta i kommunalt nettverk som koordinere og forbedrer samarbeidet med pårørende     

Avdelingene skal bruke innspill fra pårørende aktivt til utvikling og forbedring.  
Avdelingsleder, pårørendekontakt/primærkontakt og den enkelte ansatte er ansvarlige for pårørendesamarbeidet i avdelingen. 

Annet:  
Det gjennomføres pårørendeundersøkelse hvert 2. år. Resultatet fra undersøkelsen blir brukt til utvikling og forbedring. Resultatene presenteres på involveringsmøtene på overordnet nivå og på virksomhetsnivå.