Pårørendestrategi

1 Innledning

Alle innbyggere er, eller vi bli pårørende en eller flere ganger i løpet av livet. Det å være pårørende kan være givende og oppleves meningsfullt, men det kan også være tyngende og vanskelig. På landsbasis står pårørende for mer enn 130.000 årsverk innen de kommunale helse- og velferdstjenestene og det forventes at pårørende må yte enda mer i framtiden; flere bor hjemme lengre, medisinske framskritt og kortere liggetid på sykehus er noen av forklaringene. 

I 2020 la regjeringa Solberg fram en nasjonal strategi og handlingsplan ut fra Stortingsmelding 25 – Likeverdsreformen (2020 – 2021). I arbeidet med den nasjonale strategien ble bruker- og pårørendeorganisasjoner og om lag 300 pårørende involvert. Innspillene fra medvirkningen viser at pårørende ofte er opptatt av de samme grunnleggende tingene; de vil føle seg trygge på at den de er pårørende for, får god oppfølging og omsorg.  

Gjennom pårørendestrategien ønsker vi å skape en felles retning for pårørendearbeidet og styrke samarbeidet mellom pårørende og de ulike kommunale tjenestene. Formålet med standarden er å bidra til at systematisk samarbeid med pårørende skal være en integrert og naturlig del av all tjenesteyting i levekår. Innbyggerne og deres pårørende skal oppleve at det er lett å komme i kontakt med tjenestene, at de blir hørt og får medvirke. 

Pårørendestrategien bygger på kunnskapsgrunnlaget og innholdet i Helsedirektoratets nasjonale pårørendeveileder, samt regjeringens nasjonale strategi og handlingsplan. 

For å sikre mest mulig lik praksis i virksomhetene er pårørendestrategien og tilhørende rutiner, felles for tjenesteområdet. Pårørendestrategien definerer mål for pårørendesamarbeid, samt beskriver hva vi skal gjøre for å nå målene. Like viktig som strategien er rutinene for pårørendesamarbeidet i levekår. Eksisterende rutiner vil bli revidert og nye rutiner vil bli utarbeidet for å sikre en sammenheng mellom strategi, teori og praksis. Pårørendestrategien må derfor ses i sammenheng med rutiner for pårørendesamarbeid i kommunens kvalitetssystem, Compilo.  

Medarbeidere må lese standarden og tilhørende rutiner, med fokus på egen virksomhet og ansvarsområde, slik at kravene blir tilpasset egen praksis og hverdag. Det kan være behov for å utarbeide lokale rutiner for pårørendesamarbeidet i de enkelte virksomhetene. Virksomhetsleder er ansvarlig for at slike rutiner er på plass.  

I tråd med nasjonale føringer skal Sola kommune anerkjenne pårørende som ressurs. Godt samspill mellom det offentlige og de pårørende skal skape bedre tjenester for innbyggere og pårørende i kommunen. Pårørende skal møte et velfungerende og forutsigbart pårørendesamarbeid, slik at belastningene ved å være pårørende reduseres. Et godt pårørendesamarbeid kan ha stor betydning for brukernes livskvalitet og bedring. 

Pårørendestrategien retter seg mot alle medarbeidere i kommunens levekårstjenester. Den kan i tillegg være nyttig lesing for tjenestemottakere, pårørende og andre samarbeidspartnere. Det vil bli utarbeidet en forenklet versjon av strategien som, sammen med strategien, vil bil bli gjort tilgjengelig på kommunenes hjemmesider. 

Planene er utarbeidet i levekår med medvirkning fra pårørende, politikere og medarbeidere i levekår. Planen skal godkjennes politisk.