Pårørendestrategi

7 Dilemmaer og etiske utfordringer

Helsepersonell vil måtte stå i valgsituasjoner og dilemmaer der verdier kommer i konflikt med hverandre og der det finnes innvendinger mot alle handlingsalternativer. Så langt det lar seg gjøre, skal ansatt dele dilemmaene med den det gjelder og med de pårørende. 

Regelverket har forrang foran andre hensyn og kunnskap om regelverket er en forutsetning for å håndtere dilemmaene. Etisk bevissthet og refleksjon hos helsepersonell kan forebygge konflikter, og gi nye perspektiver og løsninger når man opplever et dilemma.  

Eksempler på dilemmaer der pårørende er involvert:

  • Når pasient/bruker ikke vil dele informasjon med sine pårørende og pårørende er fortvilet over ikke å få informasjon.
  • Når helsepersonellets faglige vurderinger går på tvers av pasientens/brukerens eller pårørendes vurderinger.
  • Når en pasient/ bruker ikke vil at barna skal få informasjon eller oppfølging, mens faglige vurderinger tilsier at barnet har behov for dette.
  • Når ungdom mellom 16 og 18 år ikke ønsker å involvere foreldrene i alvorlige helsespørsmål.
  • Når pårørende har sterke meninger om helsehjelpen som ikke deles av pasienten/brukeren.
  • Når ulike pårørende er uenige om hva som er det beste for pasienten/brukeren.
  • Når helsepersonellet vurderer at nærmeste pårørende ikke er en ressurs for pasienten/brukeren.
  • Når helsepersonell opplever at tid og ressurser ikke strekker til. 

Rutiner for etisk refleksjon 

For å kunne håndtere etiske dilemmaer bør virksomhetene ha rutine og kultur for etisk refleksjon. Rutinene bør sikre at ansatte har tilstrekkelig kunnskap til å kunne identifisere og reflektere over vanskelige verdiavveininger, samt vite hvordan de skal håndtere etiske dilemmaer.