Fra Telenor til Phonero på mobil

Sola kommune har sammen med 35 - 40 kommuner inngått ny mobiltelefoniavtale med Phonero/Telia.

Viktig: Det betyr at ansatte som har abonnement via jobb vil få nytt SIM-kort og flyttes over på ny avtale hos Phonero/Telia. Phonero bruker Telias mobilnett og tilbyr telefoniløsninger til bedrifter og offentlig sektor. 

Overføringsdato fra Telenor til Phonero blir 1. september for de fleste ansatte.

Deler overføringen av telefonabonnementer opp i puljer

Sola kommune har valgt å overføre abonnentene i to puljer. Først flyttes alle med kommunal jobbtelefon, og som betaler fakturaen selv, fra Telenor til Phonero. Dette skjer 1. september.

Deretter vil Sola kommune flytte dem som har et kommunalt abonnement, men som er tilknyttet en beredskapsvakt eller en annen telefonkø. Dato for overføringen kommer.

– Vi deler overføringen opp for å sikre at alle telefonkøer som vi har i kommunen kommer med, og fungerer som de skal, sier Mirko Rothbart i IKT-avdelingen.

Dette skjer:

Fra 15. august kan du med kommunal jobbtelefon hente nytt Phonero SIM-kort i foajeen på rådhuset. Åpningstider kl. 08.00 – 15.30. Med SIM-kortet følger det med informasjon om kundeforholdet og en veiledning i hvordan du setter inn nytt SIM-kort. 

Noen dager før selve overføringen får du en SMS fra Phonero med dato og tidspunkt for når overføringen skjer. Du må vente til dette tidspunktet med å sette inn nytt SIM-kort i telefonen din.

På selve overføringsdatoen må du huske å ha med ditt nye SIM-kort på jobb, da ditt gamle vil slutte å virke på det oppgitte klokkeslettet. To timer før selve overføringen får du en SMS for å minne deg på overføringen. På overføringstidspunktet slutter ditt gamle SIM-kort å virke, og ditt nye kort fra Phonero kan tas i bruk.

Les mer hos Phonero om hvordan overgangen skjer og hva du skal gjøre
Tips: Appen "Ditt Phonero" gir deg god kontroll og oversikt over abonnementet ditt.

Dyrere fra 15. august – fra 100 GB til 5 GB

Prisavtalen vi har i dag med Telenor vil oppføre den 15. august 2022. Prisene øker merkbart fra denne datoen. For å holde kostnadene nede, har Sola kommune derfor bedt Telenor om å endre alle 100 GB (600) data-avtaler til 5 GB. Dette varer fram til abonnementet ditt er flyttet over til Phonero.

Har du behov for å endre dette igjen, og ønsker mer data, kontakter du IT via IT-hjelpen.

Kun den ansatte kan nå ha mobilabonnement gjennom kommunen

Tidligere fantes det en mulighet for å knytte familiemedlemmer til avtalen der Sola kommune var juridisk eier. Dette vil ikke lenger være mulig, hverken hos Telenor, eller hos Phonero. I slutten av juni gikk vi derfor ut med følgende informasjon:

1. Ansatte som har abonnement for familiemedlemmer via Sola kommune og tidligere ansatte/pensjonister vil miste dagens avtale, og må gjøre følgende innen 15. august 2022:  

Juridisk eier må endres fra Sola kommune til deg personlig for hvert nummer. Når du skal finne deg en ny operatør, trenger du en eierskiftebekreftelse. En slik bekreftelse kan du få ved å sende epost til ITHjelp@sola.kommune.no med telefonnummer, navn, fødselsdato og privat epost-adresse.

Avtalen med Telenor vil bli vesentlig dyrere og det er opp til hver enkelt å finne eventuelt ny leverandør for familiemedlemmer.

Velg hvilken type abonnement og leverandør og foreta bytte.  Her kan dere se forskjellige leverandører og priser: 

Dersom disse abonnementer ikke blir flyttet av dere, så vil de bli sagt opp av kommunen 31. august 2022. 

2. Ansatte som betaler Telenor abonnementet selv via Sola kommunes avtale, må ta stilling til om de vil være med over til Phonero, eller velge annen leverandør. Ønsker du ikke å være med over til Phonero, må eierskifte utføres (se punkt 1), ellers blir en overført automatisk.