Språkarbeid

Et godt språkmiljø

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk og være bevisst på hvordan dette påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling (Rammeplanen 2017). Et godt språkmiljø dannes gjennom inkluderende leke- og læringsmiljø der det tilrettelegges for dialog, samhandling og relasjonsbygging barna i mellom, og hvor barna aktivt får delta i et ordrikt miljø. Barn lærer språk i lek og daglig samspill med andre barn og voksne gjennom å delta i aktiviteter som oppleves meningsfulle for barnet.

Du finner tips og ideer til språkarbeidet på nettsidene til Lesesenteret og i Språkveilederen fra UDIR.

Språkløyper er en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet, og har flere tips og ideer til utvikling av et godt språkarbeid i barnehagen.  Arbeid med språk skal være kunnskapsbasert, reflektert, planlagt, begrunnet, organisert, målrettet og helhetlig (Udir 2013). Les mer om Språkløyper her.

Mangfold i barnegruppen

Organiseringen av språkarbeidet kan være ulik fra barnehage til barnehage, men arbeidet skal være tilpasset barnegruppen og det mangfoldet som til enhver tid er representert i barnegruppen. Barn er forskjellige og har ulike behov. Barnehagens arbeid med språk skal være en helhetlig og integrert del av barnehagehverdagen. Et godt språkmiljø gir barna rik anledning til å delta i språkutviklende samtaler og er preget av at personalet bruker språket i samspill med barna hele dagen. Rammeplanen sier at barnehagen skal bidra til at språklig mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen og at den skal støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål samtidig som det barnas norsk-/samiskspråklige kompetanse, aktivt fremmes og utvikles. Du finner mer om flerspråklig arbeid på nettsidene til NAFO - Nasjonalt senter for flerspråklig opplæring. 

Flere språk til flere er et nettsted om flerspråklighet hvis formål er "å bygge broer mellom forskere og samfunnet (flerspråklige familier, lærere og politikere) for å gjøre det mulig for flere barn oppleve fordelene ved to- og flerspråklighet". Siden inneholder oversatte artikler om temaet. 

Samarbeid med foreldre.

Et godt språkarbeid skjer i samarbeid med foreldre/foresatte og er særlig viktig når barn skal lære et nytt språk. Foreldrene er barnets viktigste læremestre og for at barnet skal lære mest mulig, må de ha et godt utviklet språk å forklare på. Det anbefales derfor at foreldrene snakker det språket de kan best med sitt barn. Ulike aktiviteter er å snakke med barnet på morsmålet om opplevelser barnet har hatt, både i barnehagen og hjemme, lese bøker, lytte til lydbøker, se på norsk Barne -TV. Bilder fra turer, opplevelser og hverdagen i barnehagen kan gi god hjelp til slike samtaler.

Samarbeid med foreldrene er viktig for å få kjennskap til barnets totale språk kompetanse. Heftet "Barn i flerspråklige familier" (NAFO) omhandler ti vanlige spørsmål minoritetsspråklige foreldre ofte stiller om barns flerspråklige utvikling. Heftet er oversatt til flere språk og du finner det her.

Bruk av bøker

Lesing av bøker og samtaler om tekst og bilde i ei bildebok gir god språkstimulering fordi det er språk satt inn i en sammenheng. Utvalg og variasjon er viktig og her kan biblioteket gi deg god hjelp. Bibliotekene i Sola har gode ordninger for utlån av bokkasser til barnehagene. Du finner mer om bokkasser, lesestunder, lesetips og andre ressurser på nettsiden til Jærbiblioteka. Biblioteket kan bestille bøker fra det flerspråklige bibliotek i Oslo. 

NAFO (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) har et stort register fortellinger på alle mulige språk og skriftspråk tilgjengelige på sine nettsider. Du finner flerspråklige fortellinger på NAFOs hjemmeside.

Bilder kan være et godt verktøy for den gode samtalen, men da tenker vi på bilder fra for eksempel turer, forestillinger eller lekesituasjoner barnet selv har opplevd og dermed vært delaktig i.

Musikk i språkarbeidet

Rammeplanen sier videre at barnehagen skal bidra til at barna leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord. Sang og musikk har god effekt på barns språklæring og bidrar til opplevelsen av fellesskap med andre. Musikk er et verdensspråk, noe som er kjent for alle barn uavhengig av kultur. Dette gjør at minoritetsspråklig barna kan delta på lik linje med de andre barna, og med like stort utbytte og engasjement. Les mer om en måte å arbeide med musikk og de minste barna her.

Andre tips: Sangkort fra Musikk fra livets begynnelse. En samling barnesanger spilt inn som enkle videosnutter med forslag til sangaktiviteter. Sang som døråpner til et nytt språk for barn med et annet morsmål, av Nora B. Kulset. En artikkel om bruk av musikk for flerspråklige barn.