§ 1 Mål for avfallsektoren
Sola kommune har som målsetting å redusere avfallsproblemene ved å hindre at avfall oppstår, redusere mengden farlige stoffer i avfallet, fremme ombruk, gjenvinning og energiutnyttelse og sikre en forsvarlig sluttbehandling av restavfallet.
Mengden restavfall, som må deponeres, skal reduseres så langt som mulig. Kommunen vil også arbeide for at tilsvarende målsettinger blir lagt til grunn for arbeidet med produksjonsavfall og annet avfall som faller utenfor den kommunale renovasjonsordning.
For å nå disse målene, vil kommunen selv og i samarbeid med IVAR, Interkommunalt vann-, avløps- og renovasjonsverk og andre renovasjonsselskap, gjennom bestemmelser i forskrifter, veiledning, informasjon mv. og ved differensiering av avfallsgebyrene, arbeide for en høy grad av kildesortering og separat innsamling/levering av ulike avfallsfraksjoner til kommunale og private anlegg for ombruk, gjenvinning og sluttbehandling.
Mål og strategier for avfallsarbeidet vil bli nedfelt i kommunens avfallsplan.
§ 2 Definisjoner
Med avfall forstås i denne forskrift kasserte løsøregjenstander eller stoffer, jf. forurensningsloven § 27. Avfall kan inndeles i forbruksavfall, produksjonsavfall og spesialavfall.
Som forbruksavfall regnes vanlig avfall, men også større gjenstander som inventar o.l. fra husholdninger, mindre butikker, kontorer o.l. Det samme gjelder avfall av tilsvarende art og mengde fra annen virksomhet, såfremt dette hensiktsmessig kan håndteres innenfor den kommunale renovasjon.
Som produksjonsavfall regnes avfall fra næringsvirksomhet og tjenesteyting, som i art eller mengde atskiller seg vesentlig fra forbruksavfall og som ikke hensiktsmessig kan håndteres innenfor den kommunale renovasjon. Kommunen avgjør til enhver tid hva som skal regnes som produksjonsavfall.
Som miljøfarlig avfall regnes avfall som ikke hensiktsmessig kan behandles sammen med forbruksavfall, på grunn av sin størrelse eller fordi det kan medføre alvorlige forurensninger eller fare for mennesker og/eller dyr. Eksempler på miljøfarlig avfall kan være maling, spillolje, løsningsmidler og plantevernmidler. Sprøytespisser, bandasjer og annet smittefarlig avfall er også miljøfarlig avfall, men skal behandles som risikoavfall fra medisinsk virksomhet.
Som våtorganisk avfall (bioavfall) regnes matavfall, hageavfall og annet biologisk, nedbrytbart avfall som egner seg for hjemmekompostering og/eller sentralkompostering.
Med restavfall menes blandet avfall som blir igjen etter kildesortering, eller etter sentralsortering av forbruks- og/eller produksjonsavfall, og som leveres til avfallsdeponi eller forbrenningsanlegg.
Med kildesortering forstås i denne forskrift at abonnent eller annen avfallsprodusent, holder visse avfallstyper atskilt, og legger disse avfallstyper i anviste beholdere, eller bringer dem til anviste mottak.
Med abonnent regnes hjemmelshaver av en eiendom i henhold til GAB-registeret, som omfattes av den kommunale renovasjonsordning. Leier av forretningseiendom kan unntaksvis stå som abonnent, dersom dette avtales skriftlig mellom kommunen og eieren. Eieren kan uansett gjøres økonomisk ansvarlig for leierens forpliktelser overfor kommunen. Der eiendommen er festet bort for minst 30 år, eller der festet kan forlenges utover 30 år, skal festeren regnes som abonnent.
Med fellesabonnement menes at flere abonnenter går sammen om felles avfallsbeholdere for en eller flere fraksjoner. En av abonnentene i fellesabonnementet må stå ansvarlig overfor kommunen, og hver enkelt eiendom som inngår i dette abonnement, står økonomisk ansvarlig for sin del av fellesabonnementet.
Med bruker menes den som til daglig bruker beholderne. Bruker plikter å følge med i kunngjøringer vedrørende avfallshenting for høytidsdager og bevegelige helligdager.
Med miljøstasjon menes særskilte avfallsmottak, betjente eller ubetjente, hvor avfall kan leveres kildesortert av abonnent.
§ 3 Virkeområde
Forskriften omfatter kildesortering, oppbevaring, innsamling og behandling av avfall samt fastsettelse av avfallsgebyr i Sola kommune. Forskriften gjelder:
a. Alle typer avfall som kommunen etter forurensingsloven eller ved delegering fra overordnet forurensningsmyndighet er tillagt myndighet over.
b. Alle husholdninger, hytter og virksomheter i kommunen hvor det oppstår slikt avfall, jf. pkt. a. Alle eiendommer inklusiv gårdsbruk og gartnerier omfattes av denne forskriften. Kommunen kan etter nærmere bestemmelser og etter søknad, unnta den enkelte eiendom fra forskriften.
Det legges i forskriften spesiell vekt på å beskrive gjeldende ordninger for avfall, jf. pkt. a. For visse avfallstyper er det fastsatt egne forskrifter nasjonalt.
§ 4 Kommunal innsamling av avfall
Etter forurensningsloven § 30, 1. ledd, er det tvungen renovasjon for den type avfall kommunen har ansvar for, jf. loven § 3, pkt. A. Alle bebygde eiendommer i kommunen, der det foregår virksomhet som medfører at det oppstår slikt avfall, jf. § 3, pkt. a, omfattes av tvungen kommunal renovasjonsordning.
Det er ikke tillatt å brenne avfall utendørs i åpne tønner/småovner, eller på åpne bål på åpen mark, dersom dette kan medføre fare for forurensning, helserisiko eller er til sjenanse for andre i kommunen.
Det er heller ikke tillatt å grave ned eller henlegge avfall o.l. i naturen, jf. forurensningsloven § 28, forbud mot forsøpling.
Kommunen kan ved generelle bestemmelser, eller i det enkelte tilfelle, stille krav til den enkelte abonnent/avfallsprodusent om kildesortering og leveringsmåte for ulike deler av det avfallet som omfattes av denne forskrift. Dette for å sikre en økonomisk samt ressurs- og miljømessig best mulig håndtering og disponering av avfallet, herunder levering av kildesortert avfall til miljøstasjoner.
Kommunen kan selv stå for innsamling av avfall som omfattes av denne forskrift, eller sette innsamlingen ut til andre etter avtale. Uten kommunens samtykke, må ingen samle inn forbruksavfall. Forurensningsmyndigheten kan i særlig tilfelle, ved forskrift eller enkeltvedtak, bestemme at kommunens samtykke ikke er nødvendig, jf. forurensningsloven § 30.
§ 5 Avfall som ikke omfattes av kommunal innsamling
Miljøfarlig avfall fra virksomheter med mer enn 400 kg miljøfarlig avfall pr. år, omfattes ikke av den kommunale innsamlingsordning.
Produksjonsavfall omfattes heller ikke av den kommunale innsamlingsordning. Slikt avfall skal bringes til godkjent avfallsmottak. Åpen brenning av produksjonsavfall er ikke tillatt dersom det kan medføre fare for forurensning, helserisiko eller er til sjenanse for andre.
Avfallsbesitter må selv sørge for å bringe produksjons- og spesialavfall, jf. § 2, som ikke omfattes av den kommunale innsamlingsordning, til godkjent avfallsmottak
§ 6 Miljøfarlig avfall
Denne forskrift omfatter miljøfarlig avfall, jf. § 2, som faller innenfor den kommunale renovasjonsordning, dvs. miljøfarlig avfall fra husstander og fra næringsvirksomheter med mindre enn 400 kg pr. år.
Enhver som er i besittelse av miljøfarlig avfall, har ansvar for at avfallet oppbevares, lagres og for øvrig tas forsvarlig hånd om. Videre at det treffes tiltak for å forebygge at miljøfarlig avfall forårsaker forurensning og/eller skade på mennesker og dyr, eller fare for dette.
Miljøfarlig avfall skal ikke blandes sammen med annet avfall. Ulike typer miljøfarlig avfall skal ikke sammenblandes dersom dette kan medføre fare for forurensning, eller skape problemer for den videre håndtering av avfallet.
Det er forbudt å legge miljøfarlig avfall i beholdere for annet avfall, jf. § 9.
Abonnenter og virksomheter som omfattes av denne forskrift, skal levere til godkjente mottak for miljøfarlig avfall. Miljøfarlig avfall skal leveres til mottak minst en gang pr. år.
For øvrig gjelder bestemmelsene i nasjonal forskrift om spesialavfall.
§ 7 Hjemmekompostering av våtorganisk avfall (bioavfall)
Abonnenter kan som alternativ til beholder for innsamling av våtorganisk avfall, kompostere i kompostbeholder. Kompostbeholderen skal leies av kommunen.
Det er en forutsetning at komposteringen skjer på en hygienisk tilfredsstillende måte (varmkompostering). Det forutsettes at komposteringen skjer i en isolert og skadedyrsikret beholder, og at mat- og hageavfall ikke legges i beholderen for restavfall. Abonnenten har selv ansvar for å tømme og renholde beholderen.
Ved brudd på disse forutsetningene kan kommunen pålegge abonnenten tilslutning til ordningen med bruk av egen beholder for innsamling av våtorganisk avfall.
§ 8 Anskaffelse, bytte og oppsigelse av avfallsbeholdere
Kommunen besørger utlevering og vedlikehold av avfallsbeholdere, men ikke renhold av disse. Utgiftene til dette dekkes av kommunen. Ved senere bytte av beholder, på abonnentens anmodning, kan denne bli pålagt et nærmere bestemt gebyr.
Abonnement kan ikke sies opp annet enn ved flytting, eiendomsoverdragelse e.l., da det er tvungen renovasjon, jf. § 4. Abonnement løper inntil det lovlig blir sagt opp av abonnent.
Ved flytting skal beholderne ikke medflyttes, uten etter nærmere avtale med avdeling kommunalteknikk. Beholderne forblir kommunens eiendom.
Beboelseseiendommer skal ha det antall oppsamlingsenheter avdeling kommunalteknikk fastsetter - vurdert etter avfallsmengde, avfallstype og behov. Ingen beboelseseiendom skal dog være uten avfallsbeholder. Kommunen gir skriftlig melding til abonnenten dersom det er behov for flere eller større beholdere.
Flere abonnenter kan søke om fellesabonnement, der to eller flere naboer kan ha felles beholder for en eller flere avfallsfraksjoner. En av abonnentene i fellesabonnementet må da stå ansvarlig overfor kommunen, jf. § 2.
Renhold av beholdere besørges av abonnentene. Abonnentene er også ansvarlige for skader på beholderne som skyldes feilaktig bruk, hærverk e.l. Kommunen avgjør når en beholder må repareres eller fornyes.
§ 9 Krav til sortering og bruk av avfallsbeholderen
Forbruksavfall som omfattes av den kommunale renovasjonsordning, skal kildesorteres i følgende fraksjoner:
Våtorganisk avfall (bioavfall) til kompostering, brun beholder eller hjemmekompostering. Det er forbudt å legge avfall som ikke kan komposteres i brun beholder eller hjemmekompostbeholder.
Papp, papir og tørrfraksjoner som skal til gjenvinning, skal legges i den grønne beholder. Dette kan omfatte væskekartonger og andre fraksjoner som kommunen fastsetter. Tørrfraksjoner skal emballeres som fastsatt av kommunen. Det er forbudt å legge andre avfallstyper i den grønne beholder.
Den delen som omfatter restavfall, skal legges i den mørkegrå beholderen. Det er forbudt å legge våtorganisk avfall i denne beholder.
Det er ikke tillatt å legge varm aske, miljøfarlig avfall, eksplosiver, selvantennelige stoffer mv. i avfallsbeholderne, jf. § 5.
Døde kjæledyr betraktes av myndighetene som miljøfarlig avfall. Den som eier dyret, har ansvar for at det blir håndtert på en miljømessig forsvarlig måte, og må betale omkostningene for en slik håndtering ved særskilte mottak, eventuelt via veterinær. Det er forbudt å legge døde kjæledyr i noen avfallsbeholder.
Bruk av kjøkkenavfallskverner for oppmaling og utslipp av organisk avfall til kommunalt avløp, er forbudt.
Oppsamlingsbeholderen må ikke overfylles, og den må ikke pakkes fastere med avfall enn at den lett kan tømmes. Lokket skal holdes lukket. Oppsamlingsbeholderne må kun brukes til oppsamling av avfall som omfattes av denne forskrift.
Det legges foreløpig, bl.a. av praktiske årsaker, ikke opp til kildesortering for hytter. Avfallsvekt pr. oppsamlingsenhet, skal ikke overstige følgende maksimale vektgrenser: - 120 liters beholder - 35 kg - 140 liters beholder - 40 kg - 240 liters beholder - 60 kg - 660 liters beholder - 100 kg
Bruk av komprimeringsutstyr for beholderne, skal avtales på forhånd og kontrolleres av kommunen.
Før anbringelse av avfall i oppsamlingsbeholder, skal sanitetsbind, bleier, bandasjer o.l. anbringes i tett emballasje. Ekskrementposer (colostomiposer) må tømmes og innpakkes tilsvarende. Sprøytespisser skal ha påsatt original hette, og ellers pakkes forsvarlig inn. Abonnenter med store mengder smittefarlig avfall, kan kreves tilknyttet ordningen for risikoavfall.
Matavfall og annet vått avfall skal avrennes og innpakkes.
Aske, sot, pussestøv o.l. skal også innpakkes, slik at det ikke frigjøres under tømming.
Det er bare spesielle sekker som tillates brukt til oppsamling. I disse må det ikke anbringes stikkende og/eller skjærende gjenstander som kan skade renovatørene.
Sekkene må ikke fylles med mer enn at de kan knyttes skikkelig igjen.
Avfall som er for stort eller for tungt til å kunne leveres i avfallsbeholderne, skal leveres til egne mottak.
Miljøfarlig avfall skal leveres til egne innsamlingssteder, jf. § 6.
Kommunen kan vedta ytterligere innsamlings-/mottaksordninger for spesielle avfallstyper.
§ 10 Plassering og tømming av oppsamlingsbeholderen
Oppsamlingsbeholderne må plasseres slik at de ikke er til sjenanse for andre, verken ved oppbevaring eller i forbindelse med tømming. I perioder med snø og is, kan det være nødvendig å ha en annen plassering av beholdere som skal tømmes, enn resten av året.
Abonnentene skal rette seg etter renovatørenes anvisning vedrørende korrekt plassering av beholdere som skal tømmes.
Før tømming, skal brukere av beholderne plassere disse ved kanten av kjørbar veg. Hvor det er felt mellom gang- og sykkelveg og kjøreveg, skal beholderne bringes fram til kanten av kjøreveg.
På tømmedag må beholderne være satt fram før tømmetid. Tømming vil normalt, tidligst skje klokken 06.00.
Bruker plikter å følge med i kunngjøringer vedrørende avfallshenting på høytidsdager og bevegelige helligdager.
Etter tømming skal beholderne snarest mulig bringes tilbake på eiendommene.
Den som samler inn avfall for kommunen, er bare pliktig til å ta med avfall som er plassert i selve oppsamlingsbeholderen. Avfallet skal hentes rutinemessig i henhold til tømmekalender. I spesielle tilfeller, kan kommunen bestemme annen tømmehyppighet, eller at innsamling bare skal foretas visse deler av året.
For hytter skal avfallet hentes en gang pr. to uker, da i tidsrommet april-september.
Kommunen kan plassere ut felles beholdere for hyttene. Abonnentene må selv sørge for å få avfallet plassert i disse. Kravet om at abonnentene skal sørge for renhold, gjelder ikke disse felles beholdere.
Innsamlingen skal utføres slik at beboerne ikke unødig blir sjenert av støv, lukt og støy. Beholderne skal forlates i lukket stand. Under transport må avfallet sikres slik at det ikke faller av kjøretøyet.
§ 11 Krav til kjørbar veg
Som kjørbar veg regnes veg som har tilfredsstillende snuplass eller gjennomkjøring, og dessuten kurvatur, stigningsforhold, bredde og styrke til å tåle det kjøretøy som nyttes for innhenting av avfall.
Vinterstid kan glatt vegbane føre til at vegen ikke kan betegnes som kjørbar veg.
Veg må ha en fri høyde på minst fire meter.
Hekker og trær som vokser inn over veg, skal beskjæres ved eiendomsgrensen, til en høyde av maksimalt fire meter.
Dersom anmodning fra kommunen om beskjæring, innen en bestemt tidsfrist, ikke etterkommes, kan kommunen foreta slik beskjæring og belaste huseieren for kostnadene, jf. granneloven § 12.
§ 12 Hygieniske krav til renovasjon
Renovasjonen og tilhørende bestemmelser skal, i alle deler og til enhver tid, være slik at sentrale myndigheters og helse- og sosialmyndighetenes krav til hygienisk avfallshåndtering, oppfylles.
Helsemyndighetene i kommunen har et selvstendig ansvar for helseforskriftene, og kan på eget grunnlag sette vilkår som sikrer hygienisk oppbevaring og disponering av avfallet.
§ 13 Renovasjonsgebyr
Alle bebygde eiendommer i kommunen, der det foregår virksomhet som medfører at det oppstår avfall, jf. forurensningslovens § 3, pkt. a, og omfattes av tvungen kommunal renovasjonsordning, skal betale en fast avfallsuavhengig avgift og en variabel avfallsavhengig avgift.
Enheter som er definert som bolig i henhold til Statistisk sentrabyrås definisjon, med unntak av hybelhus og utleiedel i enebolig som ikke er seksjonert, skal betale hver sin faste avfallsuavhengige avgift i tillegg til den til en hver tid løpende variable avfallsavhengige avgift basert på beholdertype, størrelse, tjenesteomfang og avfallsvolum.
Fast (avfallsuavhengig) del: Denne delen skal utgjøre en fast del av gebyrgrunnlaget og fastsettes lik for alle abonnenter, uavhengig av beholderstørrelse, tjenesteomfang mv.
Variabel (avfallsavhengig) del: Denne delen skal utgjøre den resterende del av gebyrgrunnlaget og beregnes som en differensiert gebyrdel, avhengig av beholdertype, størrelse, tjenesteomfang og avfallsvolum.
Den juridiske ansvarlige for betaling av fast avfallsuavhengig avgift og variabel avfallsavhengig avgift, er hjemmelshaver til eiendommen i henhold til GAB-registeret på faktureringstidspunktet.
Abonnentene skal betale renovasjonsgebyr til kommunen i samsvar med den kommunale renovasjonstjenesten. For husstander mv. med fellesabonnement skal gebyret betales av hver abonnent i forhold til antall deltakere og aktuelle andeler i fellesabonnementet.
Endringer i tjenestenivå, beholderstørrelse mv. som foretas, prisjusteres med virkning fra endringens dato.
Abonnent som har vært bortreist i minst seks måneder, dvs. at avfallsbeholderne ikke har vært i bruk, kan fritas fra å betale renovasjonsgebyr for denne tid, når fraværet er meddelt kommunen skriftlig på forhånd.
Kommunen plikter å utarbeide egne regler for beregning av gebyrenes størrelse basert på gebyrgrunnlaget.
Gebyrsatsene fastsettes årlig av kommunestyret
§ 14 Innkreving av renovasjonsgebyr, renter mv.
Avfallsgebyr, med påløpte renter og kostnader, er sikret med lovbestemt pant etter panteloven § 6-1. Om renteplikt ved for sen betaling, tilbakebetaling og inndrivelse av avfallsgebyr, gjelder reglene i lov av 6. juni 1975 nr. 29 om eiendomskatt til kommunene, §§ 26 og 27 tilsvarende.
§ 15 Unntak, dispensasjoner og klager
Kommunen kan i enkeltsaker, etter skriftlig søknad, gjøre unntak fra eller gi dispensasjon fra bestemmelsene i denne forskrift, dersom rimelige grunner tilsier det. Søknader om unntak eller dispensasjoner, skal inneholde korrekt angivelse av eier, bruker og adresse, samt hva det søkes om og begrunnelse.
Dersom enkelte abonnenter produserer mindre enn 10 % avfall av andre avfallsfraksjoner enn restavfall, kan det, etter skriftlig søknad til avdeling kommunalteknikk, vurderes fritak for den avfallsfraksjonen det gjelder.
Gebyrberegninger og andre avgjørelser som er foretatt av kommunen, kan påklages etter forvaltningsloven av 10. februar 1967. Det vises særlig til kapittel VI om klage og omgjøring.
Klager på vedtak fattet av avdeling kommunalteknikk med hjemmel i denne forskriften, forelegges UTT (utvalg for tekniske tjenester) for videre vurdering.
§ 16 Sanksjoner
Kommunen kan pålegge abonnentene å øke beholdervolumet, hvis dette anses nødvendig for å sikre tilstrekkelig sortering av avfallet, eller for å hindre at avfall oppbevares eller disponeres på en uheldig måte, jf. § 8.
Ved manglende eller feilaktig sortering av avfall, i samsvar med bestemmelsene i denne forskrift, vil det bli gitt melding fra kommunen om at dette må rettes. Meldingen kan bli gitt muntlig av renovatøren, skriftlig med melding som festes til avfallsbeholderen, eller ved skriv til abonnenten.
For å unngå eventuelle hygieniske problemer, kan kommunen i slike tilfeller, for abonnentens regning, sørge for separat innkjøring og sortering av det feilsorterte avfall, jf. § 9.
Renovatøren kan nekte å tømme avfallsbeholdere som er overfylte, er for tunge eller på annen måte er fylt opp i strid med bestemmelsene i § 9, eller som ikke til rett tid eller rett sted er plassert for tømming i samsvar med § 10.
Overtredelse av renovasjonsforskriften kan, utover dette, straffes med bøter etter forurensingsloven § 79, andre ledd.
§ 17 Meldinger om endringer av abonnement
Abonnenten plikter å melde endring som kan ha betydning for abonnementet på eiendommen, herunder alle eierskifter og eventuelle bruksendringer, jf. § 8.