Planlegging nedgravde avfallsbeholdere

God og tidlig planlegging av avfallsløsninger er nøkkelen for å få til et godt sluttresultat for våre innbyggere.

Sola kommune henviser planleggere til kommunenes fellesside: link til underbakken.no for mer informasjon.

Det er også vedtatt en lokal forskrift for Sola kommune som omhandler nedgravde beholdere.

Forskrift om retningslinjer for nedgravde containere i Sola kommune

For nærmere detaljer om utforming, funksjoner, adgangskontroll, priser m.m. vises til kommunens kommunaltekniske avfallsnorm og kommunal brosjyre om nedgravde avfallscontainere.

1.0 Virkeområde

Denne vedtekt er hjemlet i og utfyllende til Sola kommunes avfallsforskrift.

2.0 Hva retningslinjene omhandler

Retningslinjene gjelder nedgravde containere for oppsamling av avfall fra husholdninger.
Særskilte avtaler forutsettes inngått ved anvendelse av nedgravde containere til næringsavfall.
Dagens hovedsystem for husholdningsavfall i kommunen er ”3-beholder-system” med plastbeholdere på mellom 120 og 660 liter. 
Kommunen bygger parallelt med dette ut et renovasjonssystem med nedgravde avfallscontainere. Med dette menes et system med yttercontainere, innercontainere med bunntømming, og tømming av avfallet med renovasjonsbil m/ kran. Containerne vil som hovedregel være utrustet med tilgangskontroll (identifikasjonssystem) og automatisk måling av fyllingsgrad. Systemet gjelder først og fremst husholdningsavfall, men er også et tilbud til deler av næringslivet.
Containerne kan graves ned både i områder med løsmasser og områder med fast fjell der systemet er egnet. Containerne kan også graves ned i nærheten av sjø / vann, slik at den nedre delen befinner seg under havnivå / grunnvannstand.
Formålet med innføringen av nedgravde avfallscontainere er å tilby en løsning som gir estetiske fortrinn og minimerer forsøpling, tilby funksjonelle løsninger for brukerne i forhold til betjening, hygiene, servicenivå, arealbruk og sikkerhet, tilby kostnadseffektive løsninger i forhold til investering og drift av systemene samt tilby rasjonelle og miljøriktige løsninger med hensyn til registrering, innsamling og videre disponering av avfallet.
I utbyggings- og transformasjonsområder er det utbyggeren, i eksisterende borettslag og sameier er det disse organisasjonene som må finansiere førstegangsinvesteringen. I eksisterende byområder med enkeltabonnement kan kommunen initiere og finansiere etablering av nedgravde beholdersystem.

3.0 Spesifikke anvisninger

Plassering av nedgravde containere
• De nedgravde containere skal, såframt det er mulig, plasseres på privat grunn.
• Eventuell plassering i det offentlige rom skal anvises av kommunen.
• De nedgravde containere skal plasseres og vedlikeholdes slik at renovasjon kan foretas i henhold til kommunens avfallsforskrift.
• Tiltakshaveren må innhente de nødvendige tillatelsene fra kommunen med hensyn til arealdisponering og graving.

Sikring
• Lokaliteten og utstyret må sikres mot parkering og påkjøring av biler.
• Omgivelsene må være utformet slik at ikke overflatevann ledes inn mot lokaliteten. 

Avstander
• Containeren skal fra bakkenivå ha en fri løftehøyde på 9,0 meter.
• Ytterkant av container skal plasseres minimum 1,0 meter fra vegg eller andre konstruksjoner som kan skades under tømming av containeren.
• Containerens krokfeste anbefales maks. 3,0 meter fra kjørbar vei, absolutt grense 5,0 meter.
• Anbefalt gåavstand fra hovedinngang - boenhet til nedgravd container er maks. 75 meter, absolutt grense 125 meter.

Dimensjonering av volum
• Nedgravde containere skal dimensjoneres slik at tømming ikke foretas oftere enn en gang pr. uke. Som normal avfallsgenerering legges tallene fra kommunens kommunaltekniske avfallsnorm til grunn.
• Nedgravde beholdere for henholdsvis restavfall, papir/papp og bioavfall har et bruttovolum på 5000 liter (netto: 4500 liter).
• Container for bioavfall skal på grunn av bioavfallets egenvekt ikke fylles til mer enn 2500 liter. 

Tømming
• Tømming av containere for våtorganisk avfall skal foretas minimum annen hver uke i perioden 15. april tom. 14. oktober, og minimum hver 3. uke i perioden 15. oktober tom. 14. april, dette av hygieniske årsaker.
• Tømming av containere for restavfall skal foretas minimum hver 4. uke.
• For tømming av papircontainere settes ingen frekvensbegrensning.

Elektronikk
• Alle nedgravde containere skal utstyres med elektronikk for måling av fyllingsgrad i
innercontainer, enhet for trådløs dataoverføring samt adgangskontroll på innkastenheten, i henhold til kommunens spesifikasjoner.
 

4.0 Gebyrberegning

Gebyrene for denne tjenesten vedtas av kommunestyret i den årlige økonomiplanen
 

5.0 Overtakelse 

Tiltakshaveren står for finansiering og gjennomføring av innbygging av nedgravde beholdere.
Kommunen overtar ansvaret for all videre drift, vedlikehold og fornyelse av de nedgravde avfallscontainerne.
Bruker forblir ansvarlig for ”omgivelsene” rundt de nedgravde containerne.

6.0 Organisering

Nedgravde avfallscontainere - organisering av ansvar
Kommunens ansvar Brukers ansvar
Gi råd om dimensjonering og plassering av nedgravde containere Fatte nødvendige vedtak om avtale med kommunen om nedgravd renovasjonsløsning
Fastsette adgangskontroll-løsning, inkludert eventuell dispensasjon fra krav om dette Organisere graving for nedsetting av containere, etter anvisning fra kommunen, inkludert nødvendige tillatelser
Anvise plassering av nedgravde containere dersom disse plasseres i det offentlige rom Ivareta planlegging av øvrig utemiljø (eventuelt) tilknyttet de nedgravde containere
Ivareta rammeavtale med leverandør av nedgravde containere Ivareta generelt ansvar for renholdet rundt de nedgravde avfallscontainerne
Foreta bestilling av nedgravde containere Det må ikke parkeres til hinder for tømming av containerne

 

7.0 Investeringskostnader

Nedgravde avfallscontainere - fordeling av investeringskostnader
Kommunens ansvar Brukers ansvar
Kjøretøy for tømming av nedgravde containere Graving av grop til yttercontainere
Administrativ dataprogramvare Transport av containere fra kommunalt lager, innbygging
Identifikasjonsbrikker til abonnentene Utstyrskostnader - Yttercontainere (standard) - Inntercontainere (standard) - Innkastenheter (standard) - Software montert på innkastet - Nivåmåler i innercontainer
Eventuelle tillegg til standard, f.eks. brostein, gummibelegg, andre farger
Sikring av beholderne mot påkjøring og parkering (f.eks. gjennom pullerter eller opphøyet kantstein)

 

8.0 Driftskostnader

Nedgravde avfallscontainere - fordeling av driftskostnader
Kommunens ansvar Brukers ansvar
Tømming av avfallet Generell vedlikehold av yttercontainer
Kontroll/renhold av både yttercontainere, innercontainere og innkast i forbindelse med tømming. Vedlikehold av eventuelle tillegg til standardløsning
Generell vedlikehold og utskifting av deler for hele systemet, unntatt yttercontainer Tapte ID-brikker, samt ekstra sett brikker
Bytting av batterier
Skader på yttercontainer som skyldes utførers tømming eller lignende.